Kjøpsbetingelser drivstoffkort

Velkommen som drivstoffkortkunde hos Haslestad energi!


1) Ikrafttreden og varighet
Daglig leder eller kunden har ved søknad om drivstoffkort akseptert disse kjøpsbetingelser. Kjøpsbetingelsene gjelder fra søknaden innvilges og kunden velger å bruke kortet/kortene direkte i terminal og utgjør sammen med søknaden partenes avtale slik det bekreftes i brev fra Haslestad energi. Kunden og avtalepart er bedriften, og ikke den enkelte bruker av kortene. Avtalen inngås for en ubestemt/løpende periode, og kan sies opp av hver av partene med 90 dagers skriftlig varsel. Dersom kunden har signert egen avtale som
omhandler kort/kortautomater går den avtalen foran ved ev. motstrid.

2) Kort og kjøp
Ved etablering av kundeforholdet mottar kunden et eller flere kort (med reg.nr eller navn), som kan benyttes med PIN. Kunden kan bruke kortet/kortene og til kjøp av drivstoff ved Haslestad energis utsalgssteder, innenfor innvilget kredittgrense.
Eiendomsretten til drivstoffet og risikoen for tap overføres kunden ved tanking. Kortet er Haslestad energis eiendom. Haslestad energi kan når som helst og uten varsel sperre kort, endre kredittgrenser eller nekte å fornye eller erstatte kort, samt utvide eller redusere
utvalget av drivstoff og utsalgssteder.

3) Misbruk
Kunden er ansvarlig for alle kjøp som er foretatt med kundens kort med PIN-kode og inkludert ev. misbruk av Kundens ansatte, med mindre slikt ansvar ikke kan fraskrives i henhold til relevant lovgivning. Kunden skal påse at kort ikke kommer i hende på personer som ikke er autoriserte til å bruke kortet, og er ansvarlig for at PIN brukes og oppbevares på en sikker måte. Det er kundens ansvar at PIN ikke kommer på avveie, og kort og PIN skal ikke oppbevares sammen. Kunden kan og bør sperre egne kort ved og ta kontakt med oss dersom kunden har grunn til å tro at ett eller flere kort er mistet, stjålet eller misbruk. . Haslestad energi sperrer kort – enten via Kontor@hasle-gs.no eller på telefon 33062890 Haslestad energi vil da sørge for sperring og ansvaret for kjøp bortfaller som følger: Kunden vil være ansvarlig for
transaksjoner i inntil 24 timer etter at varsel er gitt. På lørdager, søndager og helligdager, vil Kunden være ansvarlig i inntil 12 timer etter første etterfølgende virkedag.

4) Kundeinformasjon
Kunden er ansvarlig for at kundeinformasjonen er oppdatert, og melde inn ev. endringer inn til kontor@hasle-gs.no

5) Fornyelse – nye kort
Ved mottak av nye kort til erstatning av gamle, skal kunden sørge for å destruere gamle kort. Kunden er også ansvarlig for alle transaksjoner gjort med erstattede/gamle kort.

6) Faktura og betaling – purring
Kunden faktureres etter gjeldende priser, i de fleste tilfeller er dette listepris pluss kjøretillegg minus rabatt. Priser kan endres uten forutgående varsel, fratrukket ev. rabatter. Alle fakturaer sendes for Haslestad energi, en gang hver 14 dag for alle drivstoffkort som
kunden har, med spesifikasjon som viser hvor kunden har fylt drivstoff med hvilket kort (med reg.nr eller navn). Kunden er ansvarlig for å betale faktura senest på forfall. Ved forsinket betaling påløper morarente iht. renteloven frem til betaling finner sted, i tillegg til
ev. purregebyrer og inkassoomkostninger. Faktura sendes per EHF, med mindre Kunden ber om fakturering via e-post. Dersom kunden har innsigelser til faktura skal dette fremsettes innen 10 dager fra mottatt faktura. Det sendes purrevarsel 5 dager etter forfall hvis faktura ikke er betalt. Etter forfall på purring går det ytterligere 5 dager før kortene blir sperret inntil utestående er gjort opp,
og oppgjør går videre til inkasso.

7) Mislighold
Ved gjentatt eller grovt mislighold, herunder manglende rettidig betaling, kan Haslestad energi velge å avslutte kundeforholdet.

8) Begrensninger/mangler og reklamasjon
Haslestad energi kan ikke holdes ansvarlig for eventuelle tap eller skader som kunden påføres ved bruk av kortet, drivstoffet eller manglende mulighet for å bruke kortet, med mindre slikt ansvar ikke kan fraskrives i henhold til relevant lovgivning.
Kvalitet på drivstoffet er fastlagt av Haslestad energi AS sine leverandører og trukket fra godkjente depoter i Norge. Kunden må reklamere innen 10 dager fra kjøp. Dersom avviket fra spesifikasjonen først kan konstateres etter at leveransen er tatt i bruk, må reklamasjonen
skje innen 10 dager fra den dag avviket burde vært oppdaget. Kunden må reklamere skriftlig til Haslestad energi AS innen de ovennevnte frister. Gjøres ikke det, taper kunden rett til å påberope seg manglene. Kunden må beholde minimum 1 liter av drivstoffet slik at Haslestad energi AS leverandør kan undersøke dette nærmere.

9) HMS-/Produktdatablad
Datablader til drivstoff levert av Haslestad energi kan tilsendes på mail ved forespørsel.

10) Force Majeure
Som force majeure regnes situasjoner som medfører at Haslestad energi sine tilførsler, produksjon, leveranser eller øvrige tjenester forsinkes, reduseres eller hindres av grunner som Haslestad energi ikke er herre over. Det samme gjelder dersom Haslestad energi, eller
samarbeidende parter, må etterkomme pålegg/påbud fra offentlige myndigheter som er til hinder/vanskeliggjør/forsinker leveringen.
Ved force majeure fritas Haslestad energi for manglende eller forsinket oppfyllelse av avtalen, herunder mangler eller forsinkelse ved levering og erstatningsansvar. Haslestad energi kan i en force majeure situasjon velge å redusere sin leveranse for å fordele dem slik
selskapet anser forsvarlig.

11) Tvister
Partenes rettigheter og plikter skal i sin helhet reguleres av norsk rett. Dersom det oppstår tvist mellom partene, skal denne søkes løst ved forhandlinger. Dersom tvisten ikke løses ved forhandlinger, skal den henvises til de ordinære domstoler med Vestfold tingrett som avtalt
verneting.

12) Endringer
Haslestad energi kan endre kjøpsbetingelsene. Kunden vil motta varsel om viktige endringer.

13) Personvern
Haslestad energi behandler i hovedsak personopplysninger for å kunne gjennomføre leveranser av drivstoff mv.

Revetal 12.06.2025